Zijn kinderen
Ze waren met drie.
Ze waren met drie.
Karel
Wijlen Karel Rosier (1906-1990) was een veelzijdig kunstenaar. Niet alleen schilderen op doek, aquarellen en houtsnijwerk beoefende hij met gloed maar ook de dichtkunst. Wat zijn schilderkunst betreft kwam hij na herhaalde omzwervingen steeds terug naar het expressionisme.
Aquareleren lag hem bijzonder. Hoe dikwijls kwam Karel Rosier niet terug van een wandeling en wist nadien met enkele penseeltrekken zijn ervaring in kleur op papier vast te leggen. Het werk van Karel Rosier ademt itimiteit uit en wie vandaag zijn woning bezoekt heeft de indruk dat de kunstenaar even weg is en elk ogenblik kan thuiskomen. In de talrijke werken die zijn lieve echtgenoot met veel piëteit omringt, voel je hem zo aanwezig.
Gaandeweg exploreerde Karel zijn eigen talent er angstvallig op lettend zich niet te herhalen en te vluchten in goedkope sjablonen. Dat het vuur van zo'n persoonlijkheid ook het nageslacht tot artistieke dadendrang aanzette, ligt zo voor de hand. Er zijn niet alleen de zonen Rutger die onvergetelijk beeldhouwwerk schiep maar gezien zijn handicap op de achtergrond blijft en Eric.
Erik
(1934-20??)
Volgde een opleiding technicus grafische bedrijven en grafiek in Gent en is geaggregeerde bij het "Hoger instituut voor drukkunst - Plantin Moretus". Volgde ook academie In Mortsel en Kontich in de afdeling schilderen portret figuur en algemene schilderkunst later ook vrije grafiek en etsen.
Was productie leider bij uitgeverij "De Sikkel" en was er ook actief als illustrator , omslagontwerper en typografisch vormgever. Legde zich later als zelfstandige vooral toe op de typografisch vormgeving. Alhoewel hij altijd is blijven tekenen is hij pas vrij laat in zijn actieve loopbaan beginnen schilderen. Hij heeft tentoonstellingen gehad in Antwerpen, Mortsel, Boechout en Geraardsbergen. De laatste jaren op gaat zijn belangstelling vooral uit naar de diverse disciplines van de vrije Grafiek.
Ook zijn werk baadt in de sfeer van het expressionisme. Een originele figuratie en complementaire kleuren zijn de meest opvallende gegevens. Eric poogt spontaan te zijn en zijn figuren heel direct op doek te brengen. Aan een portret dat nooit een natuurgetrouwe weergave maar vooral een karaktertekening is, werkt hij een 14 dagen tot 3 weken.
Omdat hij in zijn werksituatie met vormgeving eigenlijk abstraherend bezig is, leeft hij zich, bij wijze van verstrooiing, bij het schilderen uit in het figuratief abstracte. Hij houdt vast aan het figuratieve omdat de mens en ook hetlandschap hem uitermate boeien. Dat wil niet zeggen dat hij de moderne kunst zoals te zien op Documenta in Kassel en op de Woord en Beeld in het museum voor Moderne Kunst in Antwerpen niet weet te waarderen. Maar navolgen zit er niet in; voor hem is de kunst zoals hij die beschrijft enkel het resultaat van een esthetisch engagement.
Wat echter niet wil zeggen dat alles wat hij schildert ook mooi is. Zo zijn sommige van zijn naakten geen ode aan het vrouwelijk schoon en brengt hij af en toe landschappen waarin tractoren hossebossen. Die enkele schijnbare disonanten vormen echter het meest frappante onderdeel van zijn oeuvre.
Rutger
Geboren te GERAARDSBERGEN 1937-2006
Teken en boetseeronderricht in de Academie te Antwerpen.
Ondanks zijn fysieke handicap, die vanaf zijn 18de jaar het werken bemoeilijkte, heeft hij zijn technische scholing van ornament- snijder gebruikt om de meer artistieke richting te kiezen van het beeldhouwen. Het aangeboren talent maakte het mogelijk zijn ideeën zonder schets of model, rechtstreeks in de oude eiken balken over te brengen. “Taille direct”, was zijn sterkste gave bij het snijden in edele houtsoorten zoals: palm, oude eik, kastanje, kerselaar of notelaar. Rutger laat de draad en structuur van het hout meespelen in al zijn vormen, waardoor hij aan bepaalde beelden een bijzonder vormgeving en karakter schenkt.
Zo ontstaan eenvoudige beelden met spontane en strakke lijn, waar licht en schaduw met de natuurlijke glans van het harde hout, ze tot een nieuw leven dwingt. Rutger is een kunstenaar die streeft naar eenvoud en kracht. Zowel zijn tekeningen als zijn schilderijen, getuigen van spontaneïteit en levenslust. Steeds vindt men dezelfde eenvoud en gevoeligheid terug in al zijn werken, of het nu houtsneden, wenskaarten of schilderijen zijn, steeds staat men in verwondering bij zijn gebruik van een frisse coloriet met een sierlijk lijnenspel en bij zijn “zo eigen stijl”. Het zijn dan ook in die werken dat men de fijnzinnig kunstenaar kan herkennen.
Een van zijn grotere beelden kan men bewonderen in de kerk van Nederboelare waar men tevens een originele Kerststal van de beeldhouwer bezit. Ander kleinere werken bevinden zich in de priorij te Hunnegem, in de kapel van het St. Catharina college en de St. Bavokerk op de Hoge Buizemont Geraardsbergen.
Andere beelden worden gekoesterd door talrijke kunstliefhebbers.
Homeart Rutger Rosier
Koenraad
K. Rosier (1946-20??) --- K. Rosier en Paul De Valck --- Cartoon van Brasser 1970
Koenraad volgde zoals zijn oudste broer Erik een opleiding als technicus voor grafische bedrijven en grafiek in Gent. Werd in 1967 aangeworven door de drukkerij ASAR te Anderlecht als kleurenfotograaf en verzorgde later de opleiding van de nieuwe scanneroperatoren. Als bijzondere vriend werkte hij samen met Paul De Valck, beter bekent als Brasser en cartoonist. (1937-2001)
Na het overlijden van zijn vader in 1990, maakte hij een inventaris van de kunstwerken, geschriften en beeldmateriaal op 8mm, 16 mm en video van Karel Rosier Hij organiseert in 2000 samen met de Koninklijke Filatelieclub van Geraardsbergen een tentoonstelling. Hij werkte nauw samen met “Home Art" en de kunstenaarsroute van Curieus-Vormingswerk, waarbij de deelnemende kunstenaars hun atelier openstelden voor het publiek, onder de leiding van Jonny Lampens, Coördinator ”Curieus” Geraardsbergen. Samen organiseerden zij in 2007 een belangrijke retrospectieve tentoonstelling met onbekende facetten van de Geraardsbergen Kunstenaar Karel Rosier.
Schenking: De retrospectieve was een van de laatste wensen van Karel Rosier. Om de verbondenheid van de kunstenaar met zijn Geraardsbergen in de verf te zetten, schenkt de familie Rosier het schilderij “De Reuzenfamilie”aan de stad Geraardsbergen.
De herkenningshandtekening